Geoblog.pl    Marpha    Podróże    Ekspedycja Nordkapp    Rowaniemi cd

Rowaniemi cd

Finlandia
Finlandia, Rovaniemi

Dzisiaj już nie pada ale nadal jest zimno (ok. 10 stopni). Miejscowi ubrani bardzo lekko jak na tutejsze warunki, chociaż dla nich to pewnie jest i tak ciepło. Tak czy inaczej nie chce nam się wychodzić z ciepłego łózka i przytulnego domku. Cieszę się, że nie zdecydowaliśmy się nocować dzisiaj pod namiotem. Nie wiem jak bym to wytrzymała ;)

Niektóre domki mają nawet kominek, ale nie stać nas na taką rozrzutność :) może innym razem…

Jemy śniadanie i jedziemy do centrum, żeby zwiedzić miasto i dwa obowiązkowe, już dawno zaplanowane przez nas punkty: Arktikum i Marttiini.

Właśnie tak, żaden tam Św. Mikołaj! Po pierwsze nie tylko tym Rovaniemi żyje (są tu np. skocznie narciarskie i wspaniałe stoki), a po drugie wioska ww. seniora znajduje się kilka kilometrów za Rovaniemi.

Rovaniemi, administracyjnej stolicy Laponii. Przedmieście pod względem zabudowy podobne jest do norweskich miasteczek: czerwone chatki, wygładzone trawniki, stylizowane ławki, a zamiast niemieckich krasnali - fińskie niedźwiadki. Centrum miasta jest już w zupełnie innym stylu. Nowoczesne, z niską, przeszkloną zabudową.

Arktikum - to było najlepsze w Rovaniemi dla mnie! Miałem nadzieję odwiedzić ten spektakularny szklany budynek. Wystawy o skutkach zmian klimatu na obszarze arktycznym był imponujący, świetnie były także wystawy o narodach arktycznych i historii miasta Rovaniemi. Jest jednym z niewielu muzeów w Finlandii gdzie można spędzić godziny bez nudzenia się. Arktikum to muzeum z ekspozycją dotyczącą arktycznej flory i fauny oraz kultury Lapończyków.

Następnie idziemy do położonej w pobliży fabryki noży Marttiini, gdzie Tomek upewnia się w mocnym postanowieniu, że nie wróci do domu bez fińskiego noża. I oczywiście kupujemy sporej długości, ostry jak brzytwa z pięknym miejscowym grawerem nóż. Oprawiony jest w skórzaną pochwę i ma drewnianą rękojeść. Naprawdę dzieło sztuki i fantastyczna pamiątka z Laponii.