Geoblog.pl    Marpha    Podróże    Po dwóch stronach Karpat    Połoniny

Połoniny

Polska, Ustrzyki Górne

Celem na dziś jest dotarcie nad Solinę. Chcemy przebadać z grubsza teren Bieszczad i zobaczyć gdzie w przyszłości warto się zatrzymać na dłużej. Nigdy nie byliśmy w tym rejonie Polski więc taki „przelot” nam się przyda. Pod drodze wpadamy jeszcze do słowackiego sklepiku żeby zaopatrzyć się w tutejszy złocisty trunek. Niestety tylko przez okno samochodu podziwiamy zamek Spiski – obiecujemy sobie, że wrócimy tu niebawem by zgłębić jego ruiny.

Koło południa przekraczamy granicę słowacko-polską i kierujemy się w stronę Wetliny i dalej do Ustrzyk by na nocleg wylądować na campingu w Solinie.

Po drodze podziwiamy Bieszczadzką Kolejkę Leśną. Podróżujący nią pasażerowie machają nam radośnie. Założona w XIXw. bieszczadzka kolejka wąskotorowa dawnej liczyła dziesiątki kilometrów i posiadała wiele odnóg. Na początku lat 90 ubiegłego wieku została zamknięta całkowicie a następnie przywrócona do życia i cieszy się ogromną popularnością wśród turystów, kursując na trasach z Majdanu do Przysłupa oraz Balnicy.

Trzeba przyznać, że bieszczadzkie drogi w są niezłym stanie technicznym. Pojechaliśmy drogą 897 w kierunku Ustrzyk Górnych. Jest to piękna malownicza trasa. Tutaj właśnie przy niej można zatrzymać się w sezonie letnim i wybrać na wędrówki na którąś z tras turystycznych. Następnie Wielką Pętlą Bieszczadzką dotarliśmy do Ustrzyk Dolnych. Z Cisnej w kierunku Czarnej zaczynają się, ciągnące się w zasadzie, aż do Lutowisk najlepsze walory widokowe Bieszczadów. W Lutowiskach zatrzymaliśmy się na parkingu, który stanowi punkt widokowy, skąd roztacza się wspaniała panorama na Lutowiska oraz góry po stronie ukraińskiej. Widoki stają się coraz piękniejsze, po chwili widać najwyższe bieszczadzkie szczyty z Tarnicą (1346 m n.p.m.), Krzemieniem i Bukowym Berdem na czele, a przed samymi Ustrzykami Dolnymi dobrze widoczna jest Połonina Caryńska. Jadąc w kierunku Berehów Górnych (serpentyny) po prawej stronie mamy piękny widok na obydwie połoniny, a szczególnie na Połoninę Caryńską. Po pokonaniu podjazdu pod serpentyny, za Berehami spotkamy po lewej stronie drogi rozległy parking (płatny). Z tego miejsca możemy zrobić sobie wycieczkę na Połoninę Wetlińską.