Geoblog.pl    Marpha    Podróże    Po dwóch stronach Karpat    Renesans... Barok... i ... Socrealizm

Renesans... Barok... i ... Socrealizm

Polska, Kozłówka
Przejechano 2024 km

Z Sandomierza jadąc dalej na północ zwiedziliśmy dwa pałace: w Baranowie Sandomierskim i w Kozłówce.

Pierwszy z nich to nic szczególnego – owszem, zadbany budynek, czysty park ale poza tym nic wyjątkowego. Można tam podjechać w wolnym czasie i zwiedzić pałac oraz pospacerować po parku, jednak jeżeli ktoś oczekuje szczególnych wrażeń estetycznych to niestety nie w tym miejscu. Co prawda był poniedziałek i nie mieliśmy możliwości zobaczyć pałaców od środka ale przynajmniej jest powód by tam znów wrócić.

Szczerze polecam drugi odwiedzony w tym dniu przez nas pałac – w Kozłówce rodziny Zamoyskich. W 2007 roku ten zespół pałacowo-parkowy został wpisany na listę Pomników historii. Pałac zbudowany został w latach 1736-1742 . W 1944 po wyjeździe ostatnich właścicieli od listopada tegoż roku pałac jest własnością państwa. Pełnił w tym czasie funkcję m.in. składnicy muzealnej Ministerstwa Kultury i Sztuki, a od 1979 r. jest siedzibą muzeum (od 1992 Muzeum Zamoyskich w Kozłówce).

W budynku dawnej powozowni znajduje się jedyna w Polsce Galeria Sztuki Socrealizmu. Galeria prezentuje najciekawsze prace z I poł. lat 50. XX wieku., które liczą ponad 1600 rzeźb, rysunków, obrazów, grafik i plakatów. Są wśród nich dzieła ówczesnych czołowych polskich artystów. Swoistym dopełnieniem galerii są stojące na zewnątrz zdemontowane pomniki Bolesława Bieruta, Włodzimierza Lenina oraz Juliana Marchlewskiego. Właśnie ta galeria była powodem dla którego odwiedziliśmy Kozłówkę, jednak i ona okazała się być zamknięta w poniedziałki. Nie ma wyjścia, będziemy musieli tu niebawem wrócić.
Późnym wieczorem docieramy do Gródka… Malowniczej wsi usytuowanej nad Narwią…