Geoblog.pl    Marpha    Podróże    2016 TRIP - czyli o dwóch takich co na wariata wybrali się w podróż po Europie    śladami św. Franciszka
2016

śladami św. Franciszka

Włochy
Włochy, Assisi

Do Asyżu wracam po raz drugi, już jako „doświadczony turysta”. Asyż to piękne miasto zbudowane kaskadowo na wysokim wzgórzu. W jasnym słońcu bieleją mury obronne, kamieniczki, i kościoły. Czas jakby zatrzymał się w średniowieczu, gdy uliczkami miasteczka wędrował sam święty Franciszek. To właśnie w Asyżu wirus włoskiego bakcyla powiększył się do rozmiarów, które uniemożliwiają nam już całkowite wyleczenie. Pierwsze co uderza przybysza w Asyżu to nieprawdopodobne piękno zaklęte w jego kamiennym obliczu. 25-tysięczne miasto rozbudowało się na stoku Monte Subasio (Apeniny). Miasto wpisano na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Historia tej miejscowości zaczęła się już w starożytności, gdy Etruskowie założyli niewielką osadę.

Zwiedzanie miasta rozpoczynamy przechodząc Bramą św. Franciszka (Porta San Francesco). Zaraz też skręcamy w lewo, by przejść uliczką wiodącą prosto do bazyliki pw. św. Franciszka (Basilica di San Francesco). Przed wejściem para wojskowych z długą bronią i wykrywaczem metalu sprawdza każdego turystę. Tomek niestety jak zwykle ma przy sobie scyzoryk i sporej wielkości multitool! Zabieram do swojej torby scyzoryk ale z mulittoolem musi radzić sobie sam. Ja przechodzę a jego nie wpuszczają i każą pozbyć się wielkiego narzędzia które zapewne chce przemycić na teren zakonu w niecnych celach. Zostawia „straszny” przyrząd w pobliskim sklepie.

Kościół zbudowano w latach 1228-53 w stylu włoskiego gotyku - surowego, a jednocześnie pięknego. Szczątki św. Franciszka spoczywają w podziemnej kaplicy, do której można schodzić. Niektóre freski zostały odnowione po trzęsieniu ziemi, jakie nawiedziło Asyż 26 września 1997 r. Zawaliła się wtedy części sklepienia bazyliki, zginęło czterech zakonników (jeden z nich był Polakiem). W bazylice i wielu innych włoskich kościołach nie wolno robić zdjęć. Z górnego kościoła wychodzimy na Piazza Superiore di San Francesco, z której kontynuujemy spacer ulicą Via San Francesco. Stare kamienne domy, urocze małe sklepiki i kawiarenki, wąskie uliczki - wszystko to stanowi o charakterze Starego Miasta. Tak dojdziemy do placu Piazza del Comune, przy którym wznoszą się: dawna (z I w. p.n.e) rzymska świątynia Minerwy, którą zaadaptowano na kościół pw. Santa Maria i średniowieczny ratusz z wyniosłą wieżą.

Nie spodziewaliśmy się w Asyżu takiej zieleni. Asyż to chyba najbardziej ukwiecone miasto we Włoszech, nie ma balkonu, z którego nie wiszą kwiaty. Mury obronne z każdej strony otaczają cyprysy, gaje oliwne i winnice. W każdym zaułku jakaś donica. Tu powstała też pierwsza szopka bożonarodzeniowa. Bo właśnie Franciszek zapoczątkował ten zwyczaj, 24 grudnia 1223 organizując w pobliskim Greccio szopkę betlejemską. W Asyżu mają też przepiękne cukiernio-ciastkarnie z ponętnie wyglądającymi ciachami z miodem, różnym orzechami, anyżkiem i czym tam jeszcze…

My skusiliśmy się na tradycyjny w tym regionie przysmak - Torta al Testo. Jest to rodzaj chlebka o starożytnym przepisie. Jak dla nas, lepszy od pizzy. Możecie zażyczyć sobie przeróżny farsz: prosciutto, mozzarella, warzywa, grzyby, sery… wg gustu. Jest to świetna propozycja obiadu i kolacji podczas zwiedzania, zawijacie w serwetkę jak kanapkę i idziecie dalej. Można jednak rozsiąść się w sieci restauracyjnej TESTONE, zamówić winko, cieszyć oczy widokiem na Asyż i smakować to włoskie danie.

Późnym popołudniem wracamy autobusem na camping położony u stup Asyżu.